Het systeem houdt echter geen rekening met o.a. de landbouwsector, het wegtransport en de huisvesting of de uitstoot van kleine bedrijven en gezinnen. En ondanks een verdubbeling van de CO2-prijs in de slipstream van de corona-rally is de prijs nog altijd te laag om de noodzakelijke veranderingen te bewerkstelligen.
Daarom zijn de meeste experten het er over eens dat er nood is aan een extra prikkel om de uitstoot te reduceren, een CO2-taks.
In België laait de discussie rond een CO2-taks af en toe op, maar werd er op politiek niveau vooralsnog niet echt werk van gemaakt. Nochtans biedt een CO2-taks kansen om bestaande belastingen op de elektriciteitsfactuur te verlagen, en een tax shift te realiseren naar de meest vervuilende energiebronnen. Verschillende buurlanden gingen ons al voor, en wellicht is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ook bij ons een koolstoftaks in één of andere vorm wordt ingevoerd, al dan niet ingegeven van op het Europese niveau. Hoe die er zal uitzien en hoe hoog die moet worden is voer voor economen en politici. Maar het staat vast dat je als bedrijf beter voorbereid bent.
Heb je nog niet nagedacht over een CO2-reductie strategie of meer algemene duurzaamheidsstrategie? Dan is het volgens ons hoog tijd.