Waarom meedoen met het Science-Based Targets Initiative (SBTi) een slimme zet is

09 October 2024 Duurzaamheid Duurzaamheidsrapportage

Steeds meer bedrijven sluiten zich aan bij het Science-Based Targets Initiative (SBTi). Waarom? Omdat het niet alleen goed is voor het klimaat, maar ook hun bedrijfsstrategie en concurrentiepositie versterkt. Ontdek waarom SBTi-rapportage ook voor jouw bedrijf een gouden zet is.

Naar onderbouwde klimaatdoelen

Het Science-Based Targets Initiative (SBTi) is een samenwerking tussen het Carbon Disclosure Project (CDP), het United Nations Global Compact (UNGC), het World Resources Institute (WRI) en het World Wide Fund for Nature (WWF). 

Het doel van dit initiatief is om organisaties te helpen om hun CO2-uitstoot in lijn te brengen met de vereisten van het Klimaatakkoord van Parijs en op die manier toekomstige temperatuurstijgingen onder de 1,5°C te houden. SBTi biedt je onderneming zo een betrouwbaar kader om wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen te formuleren. 

Deelnemen aan het SBTi is niet wettelijk verplicht, maar wel een vrijwillige keuze voor bedrijven die zich willen onderscheiden op de markt. Momenteel hebben al meer dan 6.300 bedrijven en financiële instellingen wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen opgesteld via het SBTi. 

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met onderbouwde klimaatdoelen sneller hun CO2-gerelateerde kosten kunnen reduceren, operationele efficiëntie verbeteren en beter risico’s beheersen.

Waarom aansluiten bij SBTi?

Waarom zou je als bedrijf een vrijwillig engagement afsluiten dat je vastpint op ambitieuze doelen, zonder wettelijke verplichting? 

Minder kosten door betere data-inzichten

Bedrijven die rapporteren binnen SBTi slagen erin om sneller CO2-kosten te reduceren, operationele efficiëntie te verbeteren en beter risico’s te beheersen. Door deelname aan SBTi krijg je gedetailleerde inzichten in je emissies, waardoor je inefficiënties kunt aanpakken en gericht kosten kunt besparen. Denk bijvoorbeeld aan lagere energiekosten door optimalisatie van processen.

Sterkere relaties met klanten en leveranciers

Krijg ook jij steeds meer vragen over emissiedata? Wanneer je rapporteert binnen het SBTi-framework, positioneert je bedrijf zich als een partner bekommerd om duurzaamheid, wat nieuwe klanten aantrekt en bestaande relaties versterkt. Dit geeft je een concurrentievoordeel in een markt waar duurzaamheid steeds vaker doorslaggevend is bij de keuze voor leveranciers.

Naar een toekomstbestendige organisatie

Een ander voordeel van SBTi-rapportage is dat je zo al voorbereid bent op de steeds strengere eisen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vandaag enkel op grote bedrijven is gericht. Vanaf 2026 worden ook middelgrote ondernemingen verplicht om gedetailleerde duurzaamheidsdata te rapporteren volgens de CSRD-richtlijnen.

Bedrijven die al werken met wetenschappelijk onderbouwde doelen, zoals die van het SBTi, nemen een voorsprong omdat ze hun duurzaamheidsstrategie al op orde hebben en voorbereid zijn op deze strengere rapportageverplichtingen. De beloning van rapporteren binnen SBTi ligt dus niet alleen in kosten besparen, maar ook in het toekomstbestendig maken van je organisatie.


Lees ook 10 cijfers over duurzaam ondernemen die elke ondernemer moet weten

Je management overtuigen van vrijwillige SBTi-rapportering doe je door je een stevige business case op te bouwen en strategische voordelen helder te becijferen, op korte en lange termijn.

Essentieel: een sterke business case

Ben je zelf ESG- of duurzaamheidsmanager? Dan ben je vast al overtuigd van het belang van vrijwillige CO2-rapportage volgens de SBTi-standaarden. Je management overtuigen, kan soms een ander paar mouwen zijn. Dat doe je door een stevige business case op te bouwen, en de kostenbesparingen en strategische voordelen helder te becijferen op korte en lange termijn.

Onlangs spraken we met een nieuwe klant. Hij moest intern flink strijden om zijn management te overtuigen van het belang van duurzaamheidsrapportage binnen het SBTi-framework. Na veel onderhandelen en presenteren won hij de nodige steun, niet alleen omdat de SBTi-doelen aansluiten bij de klimaatdoelen en CSRD-vereisten, maar ook omdat ze de bedrijfsstrategie versterken. 

Binnenkort gaan we samen van start met een eerste meting van de huidige CO2-emissies in Scope 1 en 2. Op basis van de inzichten uit de initiële benchmark brengen we vervolgens actiepunten in kaart om kosten te besparen op korte en lange termijn, processen efficiënter te maken en bedrijfsrisico’s te verminderen. 

Heb jij een interne case nodig om duurzaamheid te verdedigen? Of kan je inhoudelijk advies gebruiken? Contacteer ons voor een adviesgesprek.

De eerste stap: een CO2-benchmark

Hoe ga je van start met rapporteren volgens de SBTi-standaarden? In de praktijk komt het erop neer dat het SBTi, maar ook elk ander framework, van je eist dat je een initiële CO2-benchmark opstelt. Deze beginmeting vormt daarna de basis voor het bepalen van reductiedoelen op de korte en lange termijn. De voortgang van de doelen wordt continu gemonitord, geverifieerd en transparant gemaakt.

Lees meer
CO2 baseline: de eerste stap naar onderbouwde klimaatdoelen

Ga zelf aan de slag met CO2-reductie

Maak werk van duurzaam ondernemen. Wij helpen je om moeiteloos te rapporteren volgens elke standaard (ESRS, SBTi, …), zodat je sneller en efficiënter je duurzaamheidsdoelen bereikt. Ondertussen zorgen we ervoor dat je bedrijf klaar is voor de toekomst, dankzij slimmere processen en strategische optimalisaties. Klaar om échte impact te maken? Neem contact met ons op.