4. Duurzaamheid werd een USP voor klanten
Volgens onderzoek van Forbes koopt 88% van de consumenten liever bij bedrijven met een uitgesproken duurzaam bedrijfsbeleid. Ook volgens het Global Survey of Corporate Social Responsibility and Sustainability van onderzoeksbureau Nielsen wijzen in dezelfde richting. Volgens hun onderzoek is 60% van de consumenten bereid meer te betalen voor producten van bedrijven met een beleid dat gericht is op duurzaamheid.
5. Vlaamse bedrijven hebben vaak geen klimaatstrategie
Slechts 15,8% van de Vlaamse bedrijven heeft volgens de FOD Economie een klimaatstrategie, wat lager ligt dan het EU- gemiddelde (19,6%)
Geen goed nieuws, want dit gebrek aan strategische planning rond klimaatbeleid betekent dat veel bedrijven niet optimaal voorbereid zijn op de toekomstige eisen van klanten, investeerders en de veranderende Europese regelgeving. Bedrijven die wel een klimaatstrategie hebben, bouwen dan weer aan een verbeterde marktpositie en verhoogde weerbaarheid tegen risico’s.
6. De ROI van duurzaamheidsinitiatieven komt meestal al vroeg
Wist je dat je na een energieaudit gemiddeld al 15% kunt besparen op energie, zonder grote investeringen? Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van verwarmings- en koelsystemen, het upgraden van verlichtingssystemen naar LED-technologie, het identificeren van de grootste energievreters en het verbeteren van isolatie.
Lees meer over een energie-audit.
Ook kan je nu (tijdelijk) gebruikmaken van een stevige korting op de VLAIO Vergroeningscan. Daarin berekenen we samen de ROI van een specifieke groene investering. Jij betaalt slechts 15%, VLAIO regelt de rest.
7. Vlaamse kmo’s verantwoordelijk voor 63% van de CO2-emissies
Uit cijfers van de FOD Economie blijkt niet alleen dat kmo’s een enorme economische waarde hebben voor onze regio, maar tegelijk ook verantwoordelijk zijn voor zo’n 63% van de CO2-uitstoot in Vlaanderen.
In de praktijk zien we vaak dat veel kmo's zich nog niet volledig bewust zijn van hun bijdrage aan die CO2-uitstoot en wat realistische opties zijn om deze op een effectieve en pragmatische manier te verlagen.
Door te investeren in duurzame technologieën en processen kunnen bedrijven niet alleen hun ecologische voetafdruk verkleinen, maar tegelijkertijd ook kosten besparen en hun concurrentiepositie versterken. Bovendien zijn er heel wat interessante premies beschikbaar.
8. Positieve perceptie bij ondernemers rond duurzaam ondernemen
Vlaamse ondernemers hebben een positief beeld van vergroening. Dat blijkt uit de Duurzaamheidsbarometer van de Vlaamse overheid. Liefst 86% van de Vlaamse kmo-managers zegt overtuigd te zijn van de positieve effecten van duurzaam ondernemen. Dit wordt bevestigd door onderzoek van McKinsey & Company. Daarin geeft 74% van de executives wereldwijd aan te denken dat een sterk duurzaamheidsbeleid een concurrentievoordeel oplevert.
9. Meten is weten, maar niet voor elke KMO
Uit de Vlaamse Duurzaamheidsbarometer blijkt ook dat minder dan één op de vijf kmo’s (18%) het voorbije jaar een milieu-audit of -controle heeft uitgevoerd om de impact van de onderneming op het milieu te evalueren, of vrijwillig strengere milieunormen gehanteerd dan de wettelijke geldende milieunormen. Twee derde van de kmo’s heeft ook geen plannen om dit het komende jaar te doen.
Beter nieuws: zo’n 46% van de kmo’s zegt wel programma’s toe te passen en maatregelen te nemen om het verbruik van materialen te verminderen, om het gebruik van schadelijke stoffen te verminderen, alsook om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen.
10. Vlaamse bedrijven kampen met kenniskloof
Ook volgens de Duurzaamheidsbarometer van de Vlaamse Overheid geeft slechts 1 op 3 van de middelgrote Vlaamse bedrijven aan dat er binnen de onderneming voldoende kennis aanwezig is rond duurzaam ondernemen.
De consultancymarkt rond energie en duurzaamheid is in volle ontwikkeling, net als het Europese kader. Tegelijkertijd is er een beperkt aantal aanbieders op de markt. Zelfs voor grote bedrijven is het vrijwel onmogelijk om alle nieuwe evoluties en wetgeving zelf op te volgen. Een ervaren partner met veel technische bagage is dan essentieel, wat outsourcing in veel gevallen een logische optie maakt.
Zetje nodig?
Wil je graag stappen zetten richting duurzaam ondernemen, maar mis je specifieke expertise of een helder plan? Samen gaan we aan de slag met een pragmatische en data-driven duurzaamheidsstrategie die soms al in eenvoudige oplossingen zit.
Wij maken je wegwijs in de mogelijkheden om op een effectieve en betaalbare manier je onderneming te vergroenen, en in de brede waaier aan mogelijkheden voor subsidies en premies.
Stuur ons een bericht, en we contacteren je snel voor een vrijblijvend gesprek