Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 53% van de groene claims vaag of misleidend zijn en 40% van de claims geen enkel bewijs op tafel tovert. Daardoor scherpt de Commissie weldra de regelgeving aan. Bovendien draagt ook de wirwar aan ecolabels niet bij aan heldere communicatie. Dit kan jij doen om duurzamer te ondernemen, groene claims geloofwaardig te onderbouwen, en zo greenwashing te vermijden.
Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de duurzaamheidsclaims in Europa vaag, misleidend of niet onderbouwd zijn. Dit maakt het voor bedrijven die daadwerkelijk duurzaam ondernemen, moeilijker om zich te onderscheiden. Gelukkig zijn er effectieve manieren om je duurzaamheidsinspanningen transparant en geloofwaardig te presenteren, om zo niet alleen impact te creëren maar ook de vruchten te plukken van je duurzaamheidsbeleid.
1. Voer een Levenscyclusanalyse (LCA) uit
Een Levenscyclusanalyse of LCA beoordeelt de milieu-impact van een product gedurende de hele levenscyclus, van grondstofwinning tot het eindgebruik en de recycling. Deze wetenschappelijke benadering zorgt ervoor dat je claims gebaseerd zijn op gedetailleerde en verifieerbare gegevens, wat het vertrouwen van klanten en partners verhoogt en je merkreputatie versterkt.
Een LCA biedt je uitgebreide inzichten in alle levensfasen van een product, waardoor je vervolgens gerichte verbeteringen kunt doorvoeren om de duurzaamheid te vergroten. Dit helpt niet alleen bij het verminderen van je ecologische voetafdruk, maar ook bij het voldoen aan steeds strengere milieuregels, de wensen van klanten, en het behalen van certificeringen.
Kortom: met een LCA kun je de impact van elke stap in de productieketen kwantificeren en optimaliseren, wat leidt tot efficiëntere processen en kostenbesparingen. Tegelijk versterk je je geloofwaardigheid en voorkom je alle insinuaties van greenwashing. Iets voor jouw bedrijf? Lees meer over hoe een LCA jouw bedrijf kan helpen om zijn duurzaamheidsdoelen te bereiken.
Bereken de impact van je product
2. Breng je carbon footprint helder in kaart
Bij alle bedrijfsactiviteiten komt CO2 vrij, zoals door energieverbruik, transport, opslag en materiaalgebruik. Met een CO2 footprint-analyse brengen we de totale uitstoot van broeikasgassen in kaart, omgerekend naar CO2-waarden. Dit helpt je inzicht te krijgen in de milieu-impact van je organisatie en legt de basis voor gerichte maatregelen om je CO2-emissies te verkleinen.
Een CO2 footprint-analyse is eenvoudiger dan een LCA omdat het zich richt op slechts één indicator: CO2. Bij ons is elke analyse maatwerk, inclusief adviezen en vervolgstappen. Belangrijk zijn de scope en grenzen die je stelt, zodat je weet welke uitstoot jouw verantwoordelijkheid is. Mantis Consulting biedt analyses aan volgens het Greenhouse Gas Protocol (GHG), namelijk scope 1, 2 en 3.
Kort samengevat: door een carbon footprint-analyse uit te laten voeren, voorkom je nattevingerwerk en elke zweem van greenwashing. Deze analyse geeft je inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot, zodat je haalbare doelen kunt bepalen voor CO2-reductie. Op basis hiervan kun je stap voor stap gerichte verbeterinitiatieven implementeren die écht impact maken.
Verlaag effectief je CO-uitstoot