Non-profitorganisatie B Lab beloont bedrijven voor hun inzet voor mens en milieu met een felbegeerde B Corp-certificering. Lees hoe je een certificaat aanvraagt, wat de voordelen zijn, en hoe je zelf concreet aan de slag gaat.
Wat is een B Corp-certificaat?
Het B Corp-certificaat is een duurzaamheidskeurmerk uitgereikt door de non-profitorganisatie B Lab en erkent bedrijven die naast winst maken ook de wereld willen verbeteren. Of je nu een kleine start-up leidt of aan het roer staat van een internationaal bedrijf, met een B Corp-certificering laat je zien dat duurzaamheid voor jou geen modewoord is, maar de kern van alles wat je doet.
Het succesverhaal van de Europese B Corp-beweging werd gelanceerd in 2015, waarbij Nederland en België tot de eerste landen in Europa behoorden die maatschappelijk verantwoord ondernemende bedrijven certificeerden. Van de meer dan 8.400 wereldwijd gecertificeerde B Corp-bedrijven zijn er meer dan 1.750 gevestigd in Europa, waarvan meer dan 375 in de Benelux.
Hoe word je B Corp-gecertificeerd?
De weg als onderneming naar een B Corp-certificering is een best intens proces, maar loont de moeite. Het begint allemaal met een grondige audit, waarbij de organisatie jouw bedrijf onder de loep neemt op 5 verschillende domeinen:
Governance
Hoe ethisch en transparant is jouw bedrijfsvoering?
Medewerkers
Krijgt iedereen gelijke kansen en worden werknemers goed behandeld?
Milieu
Wat doet jouw bedrijf om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen?
Keten
Is er transparantie over waar en hoe jouw producten gemaakt worden?
Sociale impact
Welke positieve bijdrage levert jouw bedrijf aan de samenleving?
Wat is de meerwaarde van een B Corp-label?
Eenmaal gecertificeerd, laat je aan iedereen zien dat jouw bedrijf verder kijkt dan winst alleen en zich inzet voor een positieve impact op mens en milieu.
Dat trekt klanten, medewerkers en investeerders aan die jouw waarden delen en verhoogt je geloofwaardigheid. Zo sta je sterker in je schoenen en maak je een krachtig statement: jouw bedrijf draagt actief bij aan een betere wereld.
Toch is een B Corp-label geen marketingtool, maar wel een langdurig engagement om duurzaamheid blijvend te integreren in de bedrijfsvoering. Zo niet, is het onmogelijk om je certificaat te behouden.