In een succesvol klimaatactieplan onderscheiden we 3 belangrijke onderdelen: een CO2 voetafdruk of carbon footprint, doelstellingen en maatregelen.
CO2 voetafdruk
Via een carbon footprint – een grondige inventarisatie van de broeikasgasemissies - worden de bronnen van uitstoot in kaart gebracht. Er kan geopteerd worden voor een basis carbon footprint (enkel scope 1 en 2) of een uitgebreide carbon footprint (ook scope 3). Voor veel organisaties is de totale scope 3 uitstoot aanzienlijk hoger dan de scope 1 uitstoot en de scope 2 uitstoot samen, en dus zijn er vaak meer mogelijkheden tot emissiereducties. Daartegenover staat dat het berekenen van de scope 3 uitstoot meestal veel complexer is dan het berekenen van de basis carbon footprint. De CO2 voetafdruk is het ideale startpunt om je duurzaamheidsplannen vorm te geven.
Maatregelen
Zodra de emissiebronnen zijn geïdentificeerd, is de volgende stap het ontwikkelen van specifieke strategieën en maatregelen om deze uitstoot te verminderen. De potentiële reductiemaatregelen worden specifiek voor de organisatie uitgewerkt. Het kan gaan om maatregelen op het gebied van energie-efficiëntie, overschakeling op hernieuwbare energiebronnen, vermindering van afval of onderzoek naar nieuwe technologieën en innovaties. Stel prioriteiten en focus op uitvoering.
Doelstellingen
Doelstellingen zijn een essentieel onderdeel van elk effectief klimaatactieplan. Vertrekkende uit de inventarisatie van de broeikasgasemissies en potentiële reductiemaatregelen kunnen nu ambitieuze, maar haalbare reductiedoelstellingen bepaald worden. Dit kan bijvoorbeeld door te kiezen voor wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen (bv. via SBTi). De haalbaarheid van doelstellingen wordt best afgetoetst aan concrete maatregelen. Deze twee aspecten van het klimaatactieplan worden dus best in parallel opgesteld.
Klimaatactie is een teaminspanning. Bij het bepalen van maatregelen en doelstellingen is het belangrijk om iedereen binnen de organisatie vanaf de start te betrekken. Dit helpt om draagvlak te creëren voor het actieplan, en zorgt voor extra opportuniteiten om emissies te verminderen. Door ook externe belanghebbenden, zoals klanten en investeerders, te betrekken, kan je de impact van je acties gevoelig verhogen.
Opvolgen, actualiseren & communiceren
Een goed klimaatactieplan is een belangrijke eerste stap, maar de uitvoering is natuurlijk het allerbelangrijkste! Volg de voortgang en herzie en actualiseer het plan regelmatig. Om ervoor te zorgen dat het klimaatactieplan effectief blijft, is het belangrijk om de voortgang bij het halen van de emissiereductiedoelstellingen te volgen en het plan regelmatig te evalueren en zo nodig bij te sturen.
Door over de inspanningen en resultaten op het gebied van klimaatmaatregelen te communiceren, verhoog je de geloofwaardigheid van je organisatie.
Door deze stappen samen te doorlopen bekom je een grondige analyse van je organisatie op vlak van klimaatactie, en heb je de tools in handen om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan en er over te communiceren.