SBTi voor kmo’s: last of slimme strategische keuze?

26 February 2025 Duurzaamheidsrapportage CO2 Carbon footprint

Veel middelgrote bedrijven twijfelen: “SBTi? Is dat niet voor de big guys met een gigantisch ESG-budget?” Maar intussen vragen ook steeds meer klanten naar emissiedata, leggen grote afnemers duurzame criteria op, en komt de CSRD nu wel heel dichtbij. Hoe haal je ook als kmo winst uit het SBTi-framework? En hoe zet je het in om klanten te overtuigen én kosten te besparen?

SBTi: spek voor de bek van kmo’s?

Heel wat Vlaamse kmo’s zetten stappen in CO2-reductie en energie-efficiëntie, maar zoeken nog een onderbouwde methode die zowel haalbaar als impactvol is. Een efficiënte manier om vooruitgang te boeken is het SBTi-framework

En toch hoor je vaak:

  • “De SBTi-procedure is te complex”

  • “We hebben geen budget voor dit soort trajecten”

  • “Scope 3? Voor ons ook te ingewikkeld”

Maar zijn deze bezwaren terecht?

Wat is SBTi?

Het Science Based Targets initiative (SBTi) is een wereldwijd erkend kader dat bedrijven helpt om wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen te stellen, in lijn met de 1,5°C-doelstelling van het Klimaatakkoord van Parijs. SBTi hanteert een duidelijke methodiek: bedrijven brengen hun huidige uitstoot (Scope 1, 2 en 3) in kaart en formuleren reductiedoelen die binnen het framework passen. 

En voor kmo’s? 

Onhaalbaar? Toch niet. 

Specifiek voor kmo’s biedt SBTi een vereenvoudigde procedure met minder complexe rapportage-eisen. 

  • In tegenstelling tot grotere bedrijven hoef je als kmo geen uitgebreide modellering of analyses te presenteren. 

  • Je kan je doelstellingen indienen via een gestroomlijnd proces, met minder administratieve last voor je onderneming.

  • Rapporteren in Scope 3 is alleen verplicht als die meer dan 40% van de totale uitstoot uitmaakt.

  • Ook niet onbelangrijk: de kosten voor het indienen en laten goedkeuren van doelen zijn verlaagd voor kmo’s, waardoor het financieel toegankelijker wordt. Bovendien bestaan er in België heel wat subsidies voor energiebesparende investeringen.

Waarom SBTi ook voor kmo’s strategisch is

  • Concurrentievoordeel:
    Steeds meer grote bedrijven zetten hun leveranciers actief aan tot duurzaamheidsinspanningen, om zo hun eigen doelstellingen beter te halen. Zonder concreet, tastbaar inzicht in je uitstoot (via SBTi, EcoVadis of andere frameworks) loop je binnenkort achter bij aanbestedingen en contractverlengingen.

  • Kostenefficiëntie:
    SBTi is een motor voor kostenbesparingen. Bedrijven die ambitieuze CO2-reductiedoelen stellen, realiseren gemiddeld een jaarlijkse vermindering van 6,4% in scope 1 en 2-emissies. Zo draag je niet alleen bij aan een beter milieu, maar verlaag je ook je operationele kosten. 

  • CSRD komt eraan:
    De klok tikt: vanaf 2026 moeten ook middelgrote bedrijven duurzaamheidsrapporten publiceren onder de CSRD. Wel werkt de Europese Commissie ondertussen aan een vereenvoudiging van de rapportageplicht voor kmo’s. Door nu al met SBTi aan de slag te gaan, bereid je je onderneming voor op de nieuwe Europese regels.

Vragen over hoe je SBTi inzet als kmo? Praat met een expert.

Hoe je als kmo concreet aan de slag gaat

Ons advies? Via welk framework je ook aan de slag gaat: verlies je niet in rapporten, maar focus op tastbare acties

Eerst de basics: je eigen CO2-uitstoot meten, analyseren en een data-driven verbeterplan opstellen dat je bedrijfsstrategie ondersteunt.

Eens Scope 1 en 2 in kaart gebracht, kan je samen met je belangrijkste leveranciers haalbare reductiedoelen opstellen, en ook vooruitgang boeken in Scope 3.

1. Begin met een CO2-baseline
Breng je uitstoot in Scope 1 en 2 in kaart: energie- en waterverbruik, transport en productieprocessen. Lees meer over het belang van een CO2-baseline, en hoe je ermee aan de slag gaat.

2. Ga van start met SBTi
Werk met de vereenvoudigde kmo-methodiek van SBTi: een vaste template, minder rapportagedruk en begeleiding bij de eerste doelen. Om aan klantenvereisten te voldoen kan je ook een alternatief overwegen, zoals EcoVadis-scorecards of een CO2-Prestatieladder voor procesoptimalisatie.

3. Stel concrete doelen
Koppel reductiedoelen aan concrete KPI’s, zoals water- of energieverbruik per productie-eenheid. Met een dashboard of rapportagesysteem houd je grip op de voortgang. Bedrijven die klimaatdoelen in hun bedrijfsstrategie opnemen boeken 45% meer voortgang. Bedrijven die jaarlijks hun voortgang meten, halen gemiddeld 30% snellere emissiereducties.

Waarom je beter nu dan morgen in actie schiet

Het SBTi-framework is er niet alleen voor multinationals, maar geeft ook kmo’s een praktische leidraad om duurzaam ondernemen te koppelen aan concrete, pragmatische doelstellingen – en op die manier stap voor stap vooruitgang te boeken.  

Kmo’s die rapporteren volgens SBTi-standaarden? Die nemen een voorsprong op de concurrentie, besparen kosten en versterken hun klantrelaties. Bovendien biedt SBTi aan kmo’s een vereenvoudigde route, met een gestroomlijnde methodologie en minder rapportagedruk, en zijn er heel wat financiële incentives om jouw project te ondersteunen.

En als je het niet helemaal alleen wilt doen? Mantis Consulting begeleidt je van CO2-baseline tot goedgekeurde SBTi-doelen, actieplan en concrete resultaten. Contacteer ons voor een vrijblijvend adviesgesprek.