ADB Safegate wil een goed beeld krijgen van de impact van hun producten op klimaat en milieu. Klanten vragen bovendien steeds vaker om deze informatie om mee te nemen in hun beslissingsproces. Om een globaal beeld te krijgen van de CO2-uitstoot van een populair verlichtingsproduct, voerden we een product carbon footprint uit die de volledige uitstoot gedurende de levenscyclus van het product in kaart brengt.
De fase van dataverzameling is van groot belang en staat in functie van de doelstelling van de analyse. De productsamenstelling werd in detail bepaald en ook alle relevante activiteiten doorheen de waardeketen van het product werden in kaart gebracht, inclusief de belangrijkste betrokken partijen. Op basis van de data werd een levenscyclusmodel opgebouwd en aan uitgebreide databases gekoppeld om de impact van het product zo goed mogelijk te modelleren.
Voor ADB Safegate werd de product carbon footprint uitgedrukt in een aantal kg CO2-equivalenten. We zorgden hierbij voor een duidelijke onderverdeling van de impact voor verschillende levensfasen, activiteiten en productonderdelen. Zo werd onder meer de impact van de ontginning van grondstoffen, de assemblage, gebruiksfase en afvalverwerking berekend.
Aangezien de invloed van de gebruiksfase voor verlichting sterk afhankelijk is van het elektriciteitsverbruik en dus ook de elektriciteitsmix van de regio waar de producten gebruikt worden, werd hiervoor een tool aangereikt om de impact in functie van de gebruikslocatie te herberekenen.
Door deze uitgebreide product carbon footprint analyse heeft ADB niet alleen een gedetailleerd inzicht gekregen in de milieu-impact van hun producten, maar kunnen ze ook transparanter communiceren naar hun klanten.
Dit versterkt het vertrouwen en de loyaliteit van hun klanten, terwijl het ADB helpt om gerichte verbeteringen door te voeren in hun productie- en gebruiksfases. Zo kan ADB zich duidelijk positioneren als een milieubewuste leider in hun sector, met een aantoonbare bijdrage aan duurzaamheid.